Blijvende indruk bij klanten
Werk

Een blijvende indruk achterlaten bij je klanten, zo doe je het

De meeste bedrijven krijgen meerdere keren per week klanten over de vloer. Als bedrijf wil je natuurlijk dat deze klanten producten en diensten blijven afnemen. Daarvoor moet je keer op keer een goede indruk achterlaten bij je klanten. In deze blog lees je hoe je dat doet.

Relatiegeschenken

Klanten houden ervan om af en toe eens verrast te worden. Laat daarom relatiegeschenken bedrukken met het logo van je bedrijf erop. Dit laat een goede indruk bij de klant achter en zo voelt de klant zich speciaal. Denk hierbij aan drinkflessen of mokken. Dit zijn geschenken die vaak gebruikt zullen worden en niet zomaar in de prullenbak belanden. 

Uiterlijke verzorging

Het is vrij logisch dat je er netjes en verzorgd uit moet zien wanneer er klanten over de vloer komen. Klanten krijgen namelijk weinig vertrouwen in iemand als diegene niet eens goed voor zichzelf zorgt. Zorg er dus voor dat je goed ruikt, schone kleren aan hebt en je haar netjes in orde hebt. 

Vertrouwen in het product

Zelfverzekerdheid en vertrouwen zitten nagenoeg op dezelfde lijn. Als jij vertrouwen hebt in je product dan weet je dat ook zelfverzekerd op de klant over te brengen. Wees altijd goed op de hoogte van je product of dienst. Oefen hierbij om in gesprekken niet te vaak “uh” te zeggen of veel te haperen. Kijk hierbij je klanten ook zoveel mogelijk in de ogen maar kijk uit dat je niet gaat staren. Probeer hier goed de balans in te vinden

Luisteren

Probeer niet de overhand in het gesprek te hebben maar probeer veel te luisteren naar de klant. Hiermee geef je interesse af, maar het zorgt er ook voor dat het gesprek vloeiender gaat. Probeer altijd de pijnpunten van de klant te achterhalen en niet zomaar aannames te doen. Wanneer je iets niet zeker weet, vraag het dan gewoon aan de klant. 

Beleefd en formeel

Probeer op een positieve, beleefde en formele manier met je klanten om te gaan. Vergeet nooit de klant te bedanken voor zijn of haar tijd en aandacht. Beleefd zijn naar je klanten is een blijk van waardering. Probeer zoveel mogelijk te lachen en een vrolijke uitstraling te behouden. 

Wanneer het gesprek niet lekker loopt, probeer dan goed te reflecteren wat er mis ging in het gesprek. Neem dit mee voor de volgende keer. Alles is namelijk te leren, ook het omgaan met klanten.