Werk

4 tips voor betere communicatie met je stakeholders!

Je weet natuurlijk als ondernemer hoe belangrijk het is om snel en effectief te communiceren met stakeholders. Hiervoor moet jouw organisatie wendbaar zijn. Dit houdt in dat de organisatie weet wat er zich binnen de organisatie afspeelt en er snel wordt ingespeeld op dingen die anders lopen. Hierbij is communicatie het meest belangrijke factor en daarom behandelen we in deze blog een aantal tips die de communicatie met je stakeholders verbetert!

Elektronische berichten 

Steeds meer organisaties maken gebruik van elektronische berichtenverkeer. Elektronisch berichtenverkeer werkt eigenlijk heel simpel. De afnemer zal in zijn ERP systeem orders aanmaken die beschikbaar gesteld worden. Het systeem zal deze vervolgens vertalen naar een EDI ORDERS bericht en dit naar de juiste leverancier sturen via een vooraf afgesproken protocol. Dit hele systeem wordt geautomatiseerd en zo win je ontzettend veel tijd die je voor andere dingen kunt gebruiken! 

Voer 1-op-1 gesprekken 

Stakeholders zijn een belangrijk onderdeel van de organisatie en daarom is het ontzettend belangrijk om de communicatie zo goed mogelijk te houden. Neem de tijd om eens in de zoveel tijd een afspraak in te plannen en ga het gesprek aan. Vraag naar zijn drijfveren, vertel hem over je plannen en geef hem een vertrouwd gevoel. Op deze manier stimuleer je de samenwerking en waardering. 

Maak een planning 

Wanneer we het over communiceren hebben moeten we eigenlijk ook gaan plannen. Hoe vaak komt het namelijk voor dat je een belangrijke stakeholder vergeet te updaten over een ontwikkeling of voortgang? Dit is natuurlijk menselijk en kan gebeuren, maar het heeft wel grote gevolgen. Maak daarom altijd voor jezelf een wekelijkse of maandelijkse planning waarin je contact maakt met je meest relevante stakeholders. Let er wel op dat je met nuttige informatie komt wanneer je het gesprek aan gaat. 

Bepaal je doel per stakeholder 

Binnen je organisatie zijn er natuurlijk meerdere stakeholders, met verschillende doeleinden. Het is belangrijk om onderscheid te maken en je communicatie aan te passen op de doeleinden. Je blijft in contact met je stakeholders met verschillende middelen. De meest relevante stakeholders kan je het best bereiken met persoonlijk contact, maar zo kan je er ook voor kiezen om een speciale nieuwsbrief te maken voor alle stakeholders. Op deze manier bereik je meerdere stakeholders in 1 keer. 

Extern winnen = intern beginnen!

Er zijn in ieder geval genoeg manieren om in contact te blijven met je stakeholders en het is ontzettend belangrijk om dit ook te doen! Het is voor iedere organisatie natuurlijk anders, want wat bij de ene organisatie wel werkt, werkt bij de andere organisatie niet. Zorg daarom dat je uitzoekt wat voor jouw organisatie het beste werkt en ga ermee aan de slag! En vergeet niet, extern winnen = intern beginnen!